söndag 1 september 2013

Mörka platser


Förra helgen rycktes jag med av boktipsen i en av TV:s morgonsoffor. De viftade entusiastiskt med deckare av Gillian Flynn och 10 minuter senare satt jag uppslukad av "Mörka platser" i mobilen. *

Egentligen är jag less på blodigt läskiga historier. Men den här boken är finurligt mystiskt skriven och det finns många udda personer som utvecklas under handlingens gång. Sånt gillar jag.

Ben Day har suttit i fängelse i 25 år, dömd för mord på mamman och två av småsystrarna. Yngsta systern Libby klarade sej genom att fly ut i vinternatten. Flynn låter de olika personerna berätta ur sina respektive perspektiv och  hon slänger in små små frågetecken som köttben för läsaren att gnaga på. Vem/vilka var det egentligen som tog kål på nästan en hel familj den där gången för 25 år sen? Och om det inte var Ben, vem var det då och varför?

En del går att lista ut, men inte annat. Libby, som i nutid lever ett asocialt liv med ständig jakt på pengar, stöter på ett knepigt sällskap som har hennes familjs morddrama som fritidsintresse. Kan det finnas såna bisarra sällskap i Staterna? Man vet aldrig...

* Att peta in en e-bok i mobilen var inte superlätt första gången...men nu när appen Aldiko ligger där snällt och prydligt har jag helt OK puls och vårdat språk när jag tankar ner nya böcker via bibblans webbsida.

//Karin




   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar