tisdag 21 juni 2011

Ny deckarserie!

Det tog tid innan jag hittade in i deckarnas värld och vägen gick via Maria Lang. Kung Liljekonvalje av dungen och många av hennes andra böcker läste jag i omgångar när jag var yngre. Efter det har jag provat flera olika typer av deckare men har på senare tid fastnat för de svenska – ofta kvinnliga – deckarförfattarna. Eftersom jag numera ofta lyssnar på böcker så räcker en bok mycket längre nu än förut. Jag vill också gärna ha möjlighet att följa karaktärerna i mer än en bok.

Häromveckan bestämde jag mig för att prova en ny författare som jag inte läst något av förut. Valet föll på Christina Larsson och första boken heter 5:e Moseboken och följs av hittills ytterligare tre böcker där kriminalkommissarie Ingrid Bergman är huvudkaraktär. Jag har nu hunnit in i kanske halva boken men jag måste säga att jag hittills är rätt besviken. Den har deckarens hela upplägg av brott och beskrivning av tillvägagångssätt vad det gäller utredning och så vidare – men – man får inte veta nästan någonting om personerna. För mig känns karaktärerna mycket anonyma och tråkiga. Jag tänker i alla fall ge boken en chans och läsa vidare…kanske kommer en fylligare beskrivning av huvudpersonerna i de kommande böckerna – jag hoppas på det! //Marianne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar