måndag 23 maj 2011

Vem är du och vem är jag?

Har precis läst boken om Burk-Curt, har bläddrat i Raines Dagbok och tidigare har jag också läst om De ovanliga - där Ludde väl var den som blev mest känd. Åke Lundgren inleder sin bok om Burk-Curt med att alla städer, och mindre samhällen också för den delen, har sina original - de som finns utan att riktigt finnas. De andra - de som inte är som vi - de som inte lever efter de normer och regler som övriga människor har satt upp...

Ofta är ju dessa människor mycket intelligenta inom vissa områden. Det finns ju fler och jag kommer bland annat också att tänka på Byfånen i Hem till byn (även om han är en fiktion - så har det säkert funnits någon som han). Byfånen Jonas som kunde årets alla namnsdagar och Burk-Curt som gjorde sig en förmögenhet på fondinvesteringar.

Jag kan inte låta bli att fundera på varför det blir som det blir? Att man blir hemlös och att har svårt att ta sig ur det - är en sak...men som till exempel Burk-Curt hade ju möjligheter att leva ett annat liv - men valde ändå att leva i princip som hemlös i sitt eget hem. Ludde hade kanske också möjligheter att leva ett annat liv - men valde ett liv ute i skogen - utan alla bekvämligheter. Det är inte alla frågor som har ett svar...//Marianne

2 kommentarer:

  1. Jag älskar dessa s k original som vågar stå utanför samhället. Så många faschinerande levnadsöden, men även tragik. Livet skulle bli mycket tråkigare utan dessa människor, alltför slätstruket./Annetthe

    SvaraRadera