tisdag 10 maj 2011

Skulle du kunna äta din katt?

Ibland när jag jobbar dyker det upp en bok som jag inte bara kan avregistrera och skicka vidare. Det kan vara en titel eller ett omslag, kanske har jag hört talas om boken tidigare eller så råkar ämnet anknyta till någonting som bubblar i hjärnan för tillfället. Ett exempel på en sådan bok är "Skulle du kunna äta din katt?"

När boken dök upp på kontoret härom veckan så blev ambitionen att beta av dom dagliga jobbrutinerna innan lunch som bortblåst och jag lutade mig tillbaka och tänkte så det knakade. Vadå äta min katt, varför skulle jag vilja det? Boken visade sig handla om etiska dilemman, paradoxer och kontroverser och just dilemmat om katten beskrivs så här:

En person har ett mycket nära förhållande till sin katt och har avgett ett löfte om att äta upp katten som en hyllning till deras vänskap den dag den dör. Katten råkar jaga en mus rakt in i en gräsklippare och kolar varvid ägaren tillagar den, äter upp den på en bit rostat bröd och sköljer ner det hela med ett glas vin. Berättelsen avslutas med frågan om ägaren handlade rätt som åt upp katten som vore den bara en kvällsmåltid och inte nog med det, boken påstår sig ha svaret på frågan.

Om man bläddrar till slutet presenteras olika förhållningssätt till de dilemman som tidigare tagits upp. Det är väldigt rolig läsning och jag bläddrar fram och tillbaka med ett leende på läpparna. Det är riktigt kul att jämföra olika ståndpunkter på etiska problem när dom är beskrivna på ett så tillgängligt och underhållande sätt som författaren Jeremy Stangroom gjort. Det här är en bok att återkomma till igen och igen om man är intresserad av dom tunga frågorna på ett lätt och roligt sätt
/Peter

3 kommentarer:

  1. Jag skulle nog ändå inte kunna äta min katt...

    SvaraRadera
  2. Nej, jag skulle inte vilja äta min katt...

    SvaraRadera
  3. Efter att ha sett min katt plåga en stackars halvdöd sork skulle jag nästan kunna tänka mig att bjuda på kattmiddag, bjuda alltså, avstår för egen del.

    SvaraRadera