tisdag 11 februari 2014

Ett författarbesök att se fram emot


Den artonde februari kl 19.00 besöker författaren Christoffer Carlsson ljusdals bokhandel för att prata om sitt skrivande och sin senaste bok ”Den osynlige mannen från salem”. Boken har vunnit svenska deckarakademins pris för bästa svenska kriminalroman 2013, så det är inte utan att jag blev lite nyfiken. Dessvärre så var det lång kö på biblioteket så jag fick nöja mig med att läsa en tidigare bok vid namn ”Den enögda kaninen”. Lite småsur över att behöva nöja mig med en oaktuell bok inför författarbesöket skred jag till verket.
 
Handlingen kan sammanfattas med att några ungdomar spenderar en sommar vid ett övergivet hus och begår några ganska oskyldiga inbrott, men blir så småningom indragna i en värld dom inte kan hantera full av våld och grövre brottslighet. I början kändes inte läsningen som något speciellt men jag sögs snabbt med i berättelsen och nu är det grym pepp att läsa även ”Den osynlige mannen från salem” när den blir ledig. Det är en skön stämning i boken och jag gillar speciellt att det inte är poliserna som står i fokus utan ett gäng mer eller mindre vanliga typer som sakta men säkert tappar kontrollen över både sig själva och sin omgivning.
 
Ni som gillar deckare och spänningsläsning kommer ångra er om ni inte går och lyssnar på Christoffer Carlsson nu när ni har chansen.

 
Peter Hirseland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar