måndag 29 juli 2013

Bokmässa i Järvsö

I helgen var det bokmässa/manifestation för ordet på stenegård i järvsö och jag måste erkänna att jag var ganska orolig innan jag åkte dit. Solen gassade och vem vid sina sinnens fulla bruk skulle vilja sitta i en lada och lyssna på poeter när man skulle kunna åka och bada? Fler än vad jag trodde i alla fall.
Kulturkossan som arrangerade det hela hade gjort ett kanonjobb både med utställare och scenprogram. En blandning av genrer där allt från hälsingedeckare till persisk poesi samsades på scenen. Att ha många, korta programpunkter med många pauser gjorde att det sällan blev tråkigt och om något inte föll en i smaken så var det ändå strax över.
Mina favoriter under dagen var Bengt-Erik Engholms uppläsning från "längtans manifest" dikter med bra ös, för att hämta en term från rockvärlden och Sophia Rapp Johansson som bidrod med dagens kraftfullaste framträdande. En kort och intensiv uppläsning från "silverfisken" kändes som en knytnäve i magen. Jag har sett Sophia Rapp Johansson uppträda tidigare men det förberedde mig inte på detta. Effekten kan närmast beskrivas som "svindel inför en bottenlös avgrund av mörker" och jag tror att det var fler än jag som blev lite yra. En välbehövlig påminnelse om det obehagliga och skeva, efter alla roliga, kluriga och vackra ord som dagen annars bjöd på
Jag hoppas verkligen att det här blir en återkommande tillställning och att ryktet sprider sig som en gräsbrand i sommarvärmen, så att ännu fler hittar dit nästa år

Peter Hirseland

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar