onsdag 3 augusti 2011

Sommar - sommar och sol!

Sommarblomma
Citronfjärilen fladdrar outtröttlig ovanför häcken utanför mitt fönster. Lika outtröttlig som vaktmästaren som åker fram och tillbaka på sin gräsklippare i kampen mot det växande gräset. Trots att det blivit något svalare på nätterna så är det fortfarande härligt sommarväder ute. Bara ben och utan att behöva ta på sig lager på lager av ytterkläder för att gå till jobbet. Härligt!

Många människor passar på att under sommarlediga dagar lyxa till det med att läsa alla böcker de inte hann med under vintermånaderna. Vissa kanske hittar spännande läsning bland e-böckerna och behöver inte lämna hängmattan för att få hem en bok. Somliga har kanske full koll på vad som är oläst och vet precis vad de ska fylla bokkassen med. Andra kanske lånar det som för stunden faller dem in och åter andra kanske promenerar runt i hyllorna och botaniserar i godan ro.

Det finns en uppsjö av bokbloggar och sidor med boktips på nätet – av varierande kvalitet och innehåll. De som jag råkar på och som verkar intressanta brukar jag spara som RSS-feeds. Så finns de tillhands på ett smidigt och enkelt sätt. Häromdagen hittade jag tre nya bokbloggar som recenserade böcker och som hamnade i min feed-lista. Bokfink heter Ia och är folk- och skolbibliotekarie till vardags. Mycket ungdomsböcker men även fack- och vuxenböcker. Boktagen verkar vara en student som skriver om böckernas underbara värld. Till sist Kristina Simars Bokblogg. Den senare har även en webbplats. //Marianne

1 kommentar:

  1. Nej, men vad trevligt att ni/du läser min blogg! Vad glad jag blir! =)

    SvaraRadera