måndag 25 juli 2011

Terrorattacken i norge

Det blir som ett vakum i huvudet, ett stort hål fyllt med ingenting. Känslan efter ett par dagars medierapportering från de ohyggliga händelserna i oslo och på utöya liknar en depression, men det vore ynkligt om jag skulle tillåta mig själv att sätta lock på känslorna, svälja dom och låtsas som om allt vore som vanligt. Sorgen måste få ett mål och en mening, ska jag resa mig stärkt ur den ångest som terrorattacken skapat hos mig så gäller bara en sak; högljutt avståndstagande från de ideologier och den världsbild som skapat denna massmördare. För att kunna göra det på ett tillfredställande sätt så behövs kunskap och som bibliotekarie börjar jag då givetvis att fundera på böcker. Här är ett par tips som visserligen inte kan förklara vidden av vansinnet i detta illdåd, men som åtminstone kan fungera som en start för den intresserade.


Extremhögern
Extremhögern av Anna-Lena Lodenius och Stieg Larsson är ganska gammal. Den publicerades första gången 1991 men för den som är intresserad av en inblick i den "nationella" rörelsens idévärld och historia så står den sig bra. Författarna beskriver framväxten och de olika riktningarna hos extremhögern samt hur våldbenägna och kriminellt belastade dom faktiskt är. Speciellt intressant är boken för den som vill läsa om våra egna sverigedemokraters allt annat än rumsrena bakgrund.
Åldern på boken gör dock att konflikten mellan extremhögern och islam lyser med sin frånvaro. Det skrivs om många nazistsekter, den ena tokigare än den andra, men om man vill läsa om det huvudsakliga motivet för terrorattentatet i norge, europas islamisering, så bör man komplettera med nyare litteratur.

En sådan bok är Mattias Gardells Islamofobi från förra året. Först och främst så ska det erkännas att Islamofobi har legat på min "att läsa" lista sedan den kom ut, men jag har inte kommit i mål  med den än. Att jag tar upp den här och rekommenderar den i alla fall beror på aktualiteten i ämnet. Efter att ha läst igenom ett antal recensioner så förstår jag att Gardell har fått en hel del kritik för att han inte ger utrymme för en negativ hållning gentemot islam och är det på det viset så är det givetvis en svaghet för en läsare som är skeptisk till religioner överhuvudtaget, men det är svårt att bortse ifrån att det finns en hätsk stämning gentemot muslimer i dagens sverige och om Gardell kan nyansera fördomarna så välkomnar jag honom med öppna armar.  

IslamafobiÄr man mer intresserad av en generell bild av terrorism som företeelse utan att fokusera på utövare från en speciell politisk inriktning så kan jag rekommendera Terrorismens historia av Björn Kumm. Här görs nedslag i olika tidsepoker och vi möter grupper från en rad länder, till exempel Baader- Meinhof ligan, IRA, amerikanska miliser och muslimska fundamentalister. Det är en bok som sätter olika grupper i sitt sociala sammanhang och är därför utmärkt läsning för den som söker förstå drivkraften bakom politiska mord utan att för den sakens skull ursäkta mördandet

/Peter


1 kommentar:

  1. En av livets outgrundliga gåtor hur människor kan göra något sådant mot varandra

    SvaraRadera