onsdag 20 juli 2011

Semestertider

I måndags morse ringde väckarklockan för första gången på fyra veckor, en trött bibliotekarie kravlade sig ur sängen, skakade på huvudet och undrade stilla hur tiden kunde gå så fort. Jag är tillbaks på jobbet men det är inte samma jobb som jag lämnade i slutet av juni och mitt huvud verkar fortfarande ha semester. Här på Ljusdals bibliotek jobbar vi med en starkt reducerad personalstyrka och begränsade öppettider på sommaren. Det blir en annan känsla när det ekar i korridorerna, ett lugn som söver och försöker få en att tro att det är helt naturligt att krypa ihop i fikarumssoffan, somna in och drömma att jag bara är här och hälsar på. Egentligen så har jag fortfarande semester och så fort det slutar regna struntar jag i det här och åker till stranden, men istället så drämmer verkligheten till i form av besökare som behöver hjälp att hitta speciella böcker, kopiera papper eller boka datorer. Jag vaknar till och inser att jag saknat er alla.
Att jobba som bibliotekarie har en del baksidor, tråkiga uppgifter den ena värre än den andra, men det är också världens bästa jobb eftersom man får hjälpa människor i en miljö fri från kommersiell stress och full av kultur. Jag hoppas att fler upptäcker vilken fantastisk plats biblioteket är i sommar och att ingen någonsin drar sig för att komma fram till informationsdisken med sina frågor, eller kanske bara för att prata bort en stund och se till att just den här bibliotekarien inte sitter och somnar, drömmande om svunna semestertider.
Välkommen!
/Peter

                                                                            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar