fredag 27 maj 2011

Moderna museet!

Nästa gång jag besöker Stockholm så ska jag ta mig till Moderna museet och införskaffa en affisch av Sigrid Hjertén. När jag gick textilutbildningen på Forsa Folkhögskola för ett antal år sedan så ingick även vissa timmar med konst. I det ämnet så hade vi Solveig Bohm-Dahlberg, som själv är konstnär, och jag fastnade då för Sigrid Hjertén och hennes tavlor. Både hennes sätt att måla men också hennes mytomspunna liv och livsöde som Anita Goldman ger sin version av i boken I själen alltid ren. I boken som Anders Wahlgren har skrivit kan du se många av hennes konstverk. //Marianne

1 kommentar:

  1. Ja hade jag haft mer tid i Stockholm i helgen hade det varit roligt att besöka något mer museum förutom det naturhistoriska, kanske just moderna museet. Vår huvudstad ska väl vara den museitätaste staden i Europa om jag hört rätt, så kanske en resa enkomt för museernas skull vore något :) /Anna

    SvaraRadera