måndag 9 maj 2011

Märkliga sevärdheter

Nu när vintersäsongen är över - så brukar tankarna på semesterplaner infinna sig. Vart ska vi åka i år? Om man inte har egen sommarstuga eller släktingar som önskar sig ett besök så kan man ju göra en road trip Sverige runt! I boken Sveriges 100 märkligaste sevärdheter av Fredrik Kullberg finns tips på många olika märkliga ställen. Du kan besöka Linbanan i Guldriket, Buddhastatyn i Fredrika eller varför inte Fängelsemuseet i Gävle? På bilden till höger ser du Utter Inn - med vatten över huvudet och gammelgäddan som granne. Här kan du sova i hotellets enda rum, för två personer, tre meter under Mälarens vattenyta. Boken har varit med årets rea annars kan du låna den på biblioteket. //Marianne

2 kommentarer:

  1. Jag kanske skulle få cellskräck därnere...

    SvaraRadera
  2. Jag kan verkligen rekommendera en natt på Utter Inn! För några år sedan fick jag denna upplevelse som 50-årspresent från dottern med familj.
    Enkelt och spartanskt hotell.
    Min sambo (som också fick följa med) och jag klättrade ned för en lång stege till sovplatserna. Abborrarna simmade lodrät och vågrät utanför fönstren. En gös hade parkerat vid ena fönstrets undersida och hade enligt gästboken ett namn som tyvärr har fallit i glömskan. Gästboken var däremot en spännande läsning där många liksom vi hade firat olika bemärkelsedagar. Gästerna kom från olika platser i världen. På morgonsidan passerade en lite större båt på väg in till Västerås och vi var plötsligt klarvakna då hela hotellet gungade kraftigt

    SvaraRadera