onsdag 25 maj 2011

Det här med bloggar...

Häromdagen råkade jag ramla på ytterligare en ny blogg som verkade intressant. Hur det gick till vet jag inte riktigt – men jag tror det var via en släktforskningslänk. Jag halkade i alla fall in på det här inlägget. Min mamma utbildade sig också till modist en gång i ungdomen även om hon aldrig kom att utöva det hantverket i sitt yrkesliv. Om hattar och hattens historia kan du läsa mera om i den här boken eller kanske den här. Bloggerskan har sina rötter i Hälsingland men bor i Buenos Aires med sambo och två ödlor och har en spännande hög med böcker på sitt bord. //Marianne

5 kommentarer:

  1. Bra bloggtips - hon verkar läsa många bra böcker. Tipsade henne om Twilight för hon verkade ha med de flesta andra Vampyrförfattare på sin lista så varför inte Stephanie Meyer. Inte den mest typiska vampyrhistorien om man gillar blod och våld men det är ju också därför som det är de enda böckerna/filmerna om vampyrer som jag fastnat för.

    Och vad exakt är en modist - är det alltså att man tillverkar hattar? /Anna

    SvaraRadera
  2. Nej men vad roligt att ni hittade till min blogg och gillar mina släktforskningsfynd. Har hittat en del fina släktforskartips hos er redan. Tack för det och tack för hatt-boktipset :)

    SvaraRadera
  3. Vi verkade kommentera samtidigt, Anna:)
    Modist är beteckningen för hattdesigner. Varför det heter modist har jag faktiskt ingen aning om...

    (Svarade nyss på din andra kommentar)

    SvaraRadera
  4. Anna - en modist tillverkar hattar.

    Lingonhjärta - så kul att du hittade lite matnyttigt här också...och Lingonhjärta - så poetiskt, jag gillar verkligen det namnet! //Marianne

    SvaraRadera
  5. Skoj att du gillar namnet, Marianne. Jag blev helt kär i det första gången jag hörde det som smeknamn (och inte som kaksort). Så bloggen fick heta det :)

    SvaraRadera